TV 2 søker ikke på den midlertidige utlysningen – ønsker likevel å fortsette som allmennkringkaster

TV 2 har siden lanseringen i 1992 bygget opp en profil og et sterkt redaksjonelt miljø som kommersiell allmennkringkaster med hovedkontor i Bergen. TV 2s identitet og kontrakten med seerne er basert på at TV 2 er et alternativ til statskringkasteren NRK. TV 2 ønsker å videreføre en modell med to sterke allmennkringkastere, i tråd med regjeringen og stortingsflertallets målsettinger for mediepolitikken.
I brevet til departementet skriver Sandnes at TV 2 mener en langsiktig allmennkringkasteravtale må inneholde krav om at søkerne skal ha allmennkringkasterprofil. TV 2 mener også at en avtale med den norske stat fortsatt må inneholde en motytelse for merkostnadene som følger av allmennkringkasteroppdraget, slik det har vært siden 1992.
– Vi velger ikke å søke på utlysningen fordi vi ikke kan påta oss omfattende og kostbare tilleggsoppgaver i en krevende tid som nå, uten at de følges av en motytelse. Allmennkringkasting er en bærebjelke i norsk mediemangfold. En gjennomsnittlig norsk TV-seer ser nesten to timer daglig på allmennkringkasterkanalene. Derfor har vi tro på at regjeringen følger opp sin egen og Stortingets målsetting om å sikre kommersiell allmennkringkasting, slik at vi ikke går tilbake til allmennkringkastermonopolet, sier Sandnes.
Trøndelag Forskning og Utvikling har undersøkt befolkningens mediekonsum. Undersøkelsen som ble publisert i juni 2016 peker på en bekymringsfull utvikling, hvor en økende andel av befolkningen konsumerer lite nyheter og har lav kunnskap om nyhetsbildet. I denne gruppen er yngre seere, kvinner og ikke-vestlige innvandrere overrepresentert.
Undersøkelsen peker også på en viktig forskjell mellom TV 2 og NRKs nyhetssendinger. Begge allmennkringkasterne treffer bredt i befolkningen, men TV 2s sendinger har høyere dekning blant seere som har moderat eller lav interesse for nyheter, og som i liten grad konsumerer nyheter via andre kilder. At TV 2 hovedkanalen har faste nyhetssendinger i sendeflaten er derfor svært viktig for disse befolkningsgruppenes nyhetstilgang og mulighet til å delta i den offentlige samtalen.
– Hovedformålet med etableringen av TV 2 var å etablere en reell konkurrent til NRK. At norske borgere har tilgang til nyheter, norsk kultur og språk fra to allmennkringkastere har stor verdi for mediemangfoldet, slik undersøkelsen fra Trøndelag Forskning og Utvikling viser viktigheten av. Vi speiler det norske samfunnet på en annen måte enn NRK, men med samme høye kvalitet. At TV 2s hovedkontor ligger i Bergen preger også nyhets- og programprofilen, og bidrar til mediemangfoldet, sier Sandnes.
I utlysningen er det ingen motytelser av økonomisk verdi for TV 2 til tross for at det er store merkostnader forbundet med å ha daglige nyhetssendinger og hovedkontor i Bergen. TV 2 mener at merkostnadene som følger allmennkringkasteroppdraget fortsatt må dekkes, men ber ikke om statsstøtte. Ved behov er TV 2 parat til å bistå departementet med å finne en modell som muliggjør å skille disse kostnadene fra kanalens øvrige kostnader. TV 2 aksepterte i januar 2015 å forlenge den nåværende avtalen med ett år, og har ventet lenge på en politisk avklaring.
– TV 2 er i likhet med andre mediebedrifter inne i en svært krevende tid. Vi skal kutte 350 millioner kroner de neste årene og fornye oss på en rekke områder. Ansvaret for å møte de betydelige endringene i mediebransjen tar vi selvsagt selv, men ekstra kostnader som følger av forpliktelsene i et allmennkringkasteroppdrag kan vi ikke påta oss, sier Sandnes.
Han forsikrer også seerne om at TV 2 vil fortsette å levere et attraktivt innhold til det norske publikum.
– Vi vil fortsatt bruke alle krefter på å presentere et så godt som mulig innhold til seerne. Selv om avtalen med staten utløper den 1. januar vil vår viktigste kontrakt fortsette, den daglige kontrakten med seerne. I regjeringens stortingsmelding «Open og opplyst» fra Linda Hofstad Hellelands forgjenger, Thorhild Widvey kom det positive signaler. Meldingen og det brede forliket i Stortinget legger til rette for at vi nå kan få de nødvendige avklaringer for å sikre kommersiell allmennkringkasting og slik unngå at NRK ikke lenger har en reell konkurrent og utfordrer, avslutter Sandnes.
Vedlegg: Brevet til Kulturdepartementet
-------------------------
Henvendelser om intervju med TV 2-sjef Olav T. Sandnes kan rettes til kommunikasjonsrådgiver Johanne Viken Sandnes på mail: johanne.vikensandnes@tv2.no eller telefon 959 21 208
Nøkkelord
Kontakter
Alex IversenKommunikasjonsrådgiver Frikjent, Fjorden Cowboys, Farmen, Øya, Gullfisken, Wunderland.
Tel:905 94 059alex.iversen@tv2.noKatrine WergelandKommunikasjonsrådgiver Norske talenter, Født i feil kropp, Åsted Norge, Tid for hjem, værprofiler.
Tel:913 91 114 / 55 90 80 10kwe@tv2.noAnne Martha LeidlandKommunikasjonsrådgiver Skal vi danse, Senkveld, Best Før, Fingrene av fatet, Amatørenes Mester
Tel:476 45 065 / 55 90 80 15aml@tv2.noUnn Grethe BergeKommunikasjonsrådgiver Vårt lille land, Dokument 2, Rett fra hjertet, Helsekontrollen, Mer en gull, På tur med Dag Otto, Jakten på kjærligheten, Kjære mamma, Huskestue.
Tel:924 03 867 / 55 90 82 31ugb@tv2.noNina EnghKommunikasjonsrådgiver
Tel:916 05 816nina.engh@tv2.noJohanne Viken SandnesKommunikasjonsrådgiver Konsernkommunikasjon, Sommerhytta, Stian Blipp-show, En bit av historien, Bloggerne, Hotel Cæsar, Sporten og Nyhetene.
Tel:959 21 208 / 55 90 82 18jvs@tv2.noHåvard SolemKommunikasjonsrådgiver Hver gang vi møtes, Best av de beste, God kveld Norge, Idol, Iskrigerne, Live på direkten, Matkontrollen, Petter uteligger, TV 2 hjelper deg.
Tel:934 35 922 / 55 90 80 28hvl@tv2.noJan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene. Pressekontakt for VM i Håndball og Allsang på grensen.
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noSarah WillandOrganisasjons- og kommunikasjonsdirektør
Tel:936 06 305sarah.willand@tv2.noBilder


Dokumenter
Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Unikt eksperiment i ny TV 2-dokumentarserie11.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I dokumentarserien «Skolebytte» danner 12 niendeklassinger fra Uranienborg skole på Oslo vest og 12 niendeklassinger fra Bjøråsen skole på Oslo øst en ny klasse. Programledere for dokumentarserien er Janne Amble og Kadafi Zaman.
Klare for fotballfest på TV 2 og NRK11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerens store fotballhøydepunkt får du på TV 2 og NRK. Norge har fått en drømmetrekning i forkant av årets EM. 2. juli braker det løs på TV 2 når kvinnelandslaget møter vertslandet i åpningskampen.
Her er deltakerne i høstens sesong av «Forræder»9.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Den femte sesongen av underholdningssuksessen «Forræder» får premiere denne høsten. 23 nye deltakere skal sjekke inn på Midtåsen i Sandefjord og spille et krevende sosialt spill - ledet av spillmester Mads Hansen.
Her skal «Vokteren» spilles inn5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Den majestetiske fjelltoppen Kolåstinden (1432 moh.), også kalt «kongen av Sunnmørsalpene», er målet for deltakerne i sesong 2 av «Vokteren».
12 nye elever er klare for «Kokkeskolen»26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det forventes et høyt nivå når tolv nye elever starter et nytt semester på «Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm». Anne Lindmo, Terje Sporsem, Thomas Numme, Benedicte Adrian og Cecilie Skog er blant de nye elevene som skal imponere i den tredje sesongen - som får premiere på TV 2 denne høsten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom